Knorr-Bremse tanulmányi ösztöndíj 2021.02.08.

A Pro Progressio Alapítvány a Knorr-Bremse Vasúti Jármű Rendszerek Hungária Kft.  támogatásával pályázatot hirdet a BME  Villamosmérnöki és Informatikai Kar hallgatói számára tanulmányi ösztöndíj elnyerésére.

Az ösztöndíjat azok a hallgatók nyerhetik el, akiknek önálló laboratórium, szakdolgozat vagy diplomaterv témájuk az alább területekhez kötődik:

  • Szoftvertesztelési metrikák (Lejárt)
  • LiDAR alapú objektumdetektor (Lejárt)
  • Átmeneti sebességkorlátok (lassú jelek) detektálása (Lejárt)

A témák részletes leírása a mellékletben található.

Az ösztöndíj 6 hónapra szól, eredményes munka esetén további 6 hónappal meghosszabbítható.

Az ösztöndíj összege 50.000 Ft/hó.

Az ösztöndíj odaítéléséről az alapítvány kuratóriuma dönt a vállalat és a kar képviselőiből álló 5 fős szakértői bizottság javaslata alapján.

A pályázat tartalma:

  • a téma megjelölése
  • szakmai önéletrajz
  • a témaválasztás motivációja
  • tanulmányi kiválóság rövid összefoglalása

 

A pályázatokat 2021. február 08. hétfő 24.00 óráig kérjük megküldeni az orsolya@vik-dh.bme.hu címre.

Melléklet:

  1. téma (önálló laboratórium, szakdolgozat, vagy diplomaterv)Szoftvertesztelési metrikákA szoftvertesztelés napjaink legelterjedtebb szoftver verifikációs módszere, ennek megfelelően jelentős szerepet és súlyt képvisel a szoftverfejlesztés folyamatai között. Konkrétan a szoftvertesztelés folyamatainak kiértékelésével, ezek javításával több szervezet, illetve ezen szervezetek által kidolgozott modell is foglalkozik, melyek számos metrikát vezetnek be és használnak. Azonban a megfelelő metrika halmaz megtalálása, ezek testre szabása és implementációja összetett feladat, melyre nincs kész megoldás.
    A Knorr-Bremse Vasúti Jármű Rendszerek Kft. Elektronikai Kutatás-Fejlesztési osztályán végzett szoftvertesztelési tevékenység sokrétű. A tevékenységünk jelentős része biztonságkritikus beágyazott vasúti fékrendszerek tesztelésére koncentrál, de foglalkozunk külső ügyfelek számára biztosított diagnosztikai szoftverek és belső ügyfelek által, gyártásban alkalmazott szoftverek tesztelésével is. A különböző szoftverek tesztelése során gyakran eltérő folyamatokat kell alkalmaznunk, azonban ennek ellenére törekednünk kell rá, hogy egységes mérőszámokon keresztül tudjuk monitorozni, és szükség esetén megjeleníteni a csoport működését, amely külön kihívást jelent.
    Jelenleg számos mérőszámmal dolgozunk, azonban ezek körét célszerű lenne bővíteni; illetve automatizálni az értékek származtatását a tesztelési folyamatok során használt eszközök interfészein keresztül.
    A témára jelentkező hallgató feladata először is a szoftvertesztelés alapfogalmaival való megismerkedés, majd a szoftvertesztelési metrikákkal foglalkozó szakirodalom feldolgozása. Ezt követően meg kell ismerkednie a Knorr-Bremse VJRH Kft. szoftverteszt csoportjának folyamataival, és javítani, illetve kiegészíteni, végül automatizálni az alkalmazott szoftvertesztelési metrikákat. A cél egy olyan dashboard elkészítése, mely egyszerű, naprakész és lehetőleg automatikusan frissülő áttekintés nyújt a szoftverteszt csoport működéséről.
    A feladat tartalmaz irodalomkutatást, ipari környezetben alkalmazott szoftverfejlesztési és tesztelési folyamatok megismerését és implementációt; utóbbi részfeladat főleg ipari környezetben használt ALM és egyéb menedzsment szoftverek interfészeire (API vagy CLI) épülő szoftverfejlesztést takar.
  2. téma (önálló laboratórium, szakdolgozat, vagy diplomaterv)LiDAR alapú objektumdetektorA vezetőtámogató tanácsadó és aktív beavatkozó rendszerek mára minden járműtípusban megjelentek. A legnépszerűbbek a tisztán radar vagy radart és kamerát együtt használó eszközök. A LiDAR terén is számos fejlesztés zajlik. A széleskörű alkalmazás előtti általánosan akadályok a LiDAR szenzorok magas ára és limitált „látótávolsága”.
    A Knorr-Bremse Vasúti Jármű Rendszerek Kft. Elektronikai Kutatás-Fejlesztési osztályán végzett fejlesztési tevékenység sokrétű. A biztonságkritikus beágyazott vasúti fékrendszerek fejlesztési mellett aktívan foglalkozunk fejlett vezetéstámogató rendszerek fejlesztésével és tesztelésével is. A feldolgozóegységek dinamikus fejlődésével a járművekre telepített – onboard – eszközök is egyre több és kifinomultabb szenzor egyidejű kezelését teszi lehetővé.
    A témára jelentkező hallgató feladata először is a vezetéstámogató rendszerek esetében használt szenzorok erősségeinek és hiányosságainak megismerése. A LiDAR-ok képességeinek vizsgálata a többi szenzorral összehasonlítva. A piacon elérhető LiDAR-ok elemzése adatlapjaik alapján, majd egy konkrét LiDAR-ral mérés megtervezése. A mérési eredményeken egy pontfelhő feldolgozására használt neurális háló futtatása és a kapott eredmények összevetése egy kamera alapú detektort használó rendszerrel.
    A feladat komplexitása miatt önálló labor és diplomatéma munkának egyben javasolt.

    3. téma (önálló laboratórium, szakdolgozat, vagy diplomaterv)

    Átmeneti sebességkorlátok (lassú jelek) detektálása

    A közút mellett a vasút sem marad el a vezető támogató rendszerek fejlesztésében. A fejlesztők elé komoly feladatot támaszt olyan algoritmusok készítése, amik a kötöttpályás közlekedés kihívásainak is megfelelnek. Ezek a rendszerek a jövő vonatjait és villamosait tehetik még biztonságosabbá és energiahatékonyabbá.
    A Knorr-Bremse Vasúti Jármű Rendszerek Kft. Elektronikai Kutatás-Fejlesztési osztályán fejlesztik a tehervonatok piacvezető vezető tanácsadó rendszerét (LEADER). Egy ilyen vezető tanácsadó rendszer számos bemeneti adat alapján számolja ki az energiaoptimális vonatirányítási görbét. Az energiaoptimumra legnagyobb hatással a pálya magasságbeli változásai és a sebességkorlátok vannak. Utóbbiak lehetnek állandóak (pályasebesség) vagy átmenetiek (lassújelek). A lassújelek legtöbb országban nem elérhetőek digitális formában, így a LEADER rendszer nem tudja figyelembe venni az optimalizáció során, ezáltal az energiamegtakarítási potenciál csökken.
    Fentiek fényében célszerű olyan algoritmusokat használni, amelyek a vasúti járművekről érkező mért adatok (sebesség, pozíció) és a pályasebességek alapján becsülik a lassújelek helyét és mértékét.
    A témára jelentkező hallgató feladata először is a vezető tanácsadó rendszerek alapfogalmaival való megismerkedés. Ezt követően meg kell ismerkednie a Knorr-Bremse VJRH Kft.-nél elérhető adatokkal és struktúrájukkal, hogy ezek hogyan használhatóak lassújelek detektálására. A megszerzett ismeretek alapján áttekintendő a vonatkozó szakirodalom, hagyományos algoritmikus megoldások és mesterséges intelligencia alapú megoldások is figyelembe veendőek. A cél egy megoldási javaslat, amely prototípus szinten implementálásra és kipróbálásra is kerül.