Knorr-Bremse Vasúti Jármű Rendszerek hallgatói pályázat 2021.09.12.

A Pro Progressio Alapítvány a Knorr-Bremse Vasúti Jármű Rendszerek Hungária Kft.  támogatásával pályázatot hirdet a BME  Villamosmérnöki és Informatikai Kar hallgatói számára tanulmányi ösztöndíj elnyerésére.

Az ösztöndíjat azok a hallgatók nyerhetik el, akiknek önálló laboratórium, szakdolgozat vagy diplomaterv témájuk az alább területekhez kötődik:

  • Szoftverfejlesztést támogató Eclipse plugin fejlesztése
  • MVB protokoll stack megvalósítása FPGA technológiával

A témák részletes leírása a mellékletben található.

Az ösztöndíj 6 hónapra szól, eredményes munka esetén további 6 hónappal meghosszabbítható.

Az ösztöndíj összege 50.000 Ft/hó.

Az ösztöndíj odaítéléséről az alapítvány kuratóriuma dönt a vállalat és a kar képviselőiből álló 5 fős szakértői bizottság javaslata alapján.

A pályázat tartalma:

  • a téma megjelölése
  • szakmai önéletrajz
  • a témaválasztás motivációja
  • tanulmányi kiválóság rövid összefoglalása

A pályázatokat 2021. szeptember 12. vasárnap 24.00 óráig kérjük megküldeni az orsolya@vik-dh.bme.hu címre.

Melléklet:

  1. téma (önálló laboratórium, szakdolgozat, vagy diplomaterv)Szoftverfejlesztést támogató Eclipse plugin fejlesztéseA szoftverfejlesztés megkönnyítése és felgyorsítása érdekében számos elérhető fejlesztői környezet (IDE) létezik, melyek különböző módszerekkel támogatják a fejlesztési folyamatot. Az egyik ilyen legelterjedtebb alkalmazás az Eclipse, amely lehetőséget biztosít általunk implementált könyvtárak integrálására is. Ezt a funkciót kihasználva teljesen személyre szabhatjuk a szoftver implementációnak a környezet általi támogatását, segítve ezzel a fejlesztők munkáját és egységesítve a folyamatot az elvárásoknak megfelelően.

A Knorr-Bremse Vasúti Jármű Rendszerek Kft. Elektronikai Kutatás-Fejlesztési osztályán számos projekt keretében használjuk az Eclipse környezetet a szoftverfejlesztés során. Egyik ilyen projektünk egy komplex, skálázható vasúti fékvezérlő eszköz fejlesztése. A projekt biztonságkritikus mivoltából adódóan is számos vasúti- és belső szabványnak kell, hogy megfeleljen, beleértve az általunk implementált C nyelven írt kódrészeket is. Ilyen elvárások például a következők:

  • saját belső coding guideline-nak való megfelelés,
  • secure coding standard-nak való megfelelés,
  • MISRA-C szabályainak a betartása,
  • jól dokumentált kód.

A jelenlegi Eclipse támogatás a szabályok csak egy részét képes ellenőrizni, a többi előírást külön alkalmazások használatával vagy manuálisan kell ellenőrizni. Ez nem csak kényelmetlenebb, időigényesebb folyamat, de nagyobb valószínűséggel rejti magában a hibázás lehetőségét is. Ezen felül lehetőség lenne további fejlesztést segítő eszközök integrálására is (pl.: SVN, Doxygen, Lint-check), hogy végül a teljes implementációs folyamat ellenőrzése lefedhető legyen egyazon környezet használatával.

A témára jelentkező hallgató feladata egy olyan Eclipse alapú fejlesztői környezet elkészítése, mely támogatja elsősorban a fejlesztési projektben támasztott implementációs folyamatra vonatkozó elvárások betartását. Ez magába foglalja a szükséges kiegészítő könyvtárak fejlesztését, illetve az IDE megfelelő módon történő beállítását. A feladat részét képezi továbbá egy felhasználói útmutató készítése az elkészült összeállításhoz. A végső cél, hogy a környezet támogassa a teljes implementációs folyamat minél szélesebb körét.

2. téma (önálló laboratórium, szakdolgozat, vagy diplomaterv)

MVB protokoll stack megvalósítása FPGA technológiával

A vasúti fékvezérlő elektronikai rendszerek élettartama – összhangban a vasúti szerelvényekével – nagyon hosszú, akár több évtizedes is lehet. Ennek során a terméktámogatást, a szükséges hardveres és szoftveres frissítéseket folyamatosan biztosítani kell. Ez komoly kihívás az elektronikai fejlesztések számára, hiszen ezen időtartam alatt a vezérlőszoftverek mellett az annak fejlesztéséhez, teszteléséhez és karbantartásához szükséges eszközparkot is biztosítani kell. Ide tartoznak a fordítók, különféle tesztrendszerek és számos további elem. A teszteszközök terén szükséges rendelkezni a kommunikációs tesztek elvégzését lehetővé tevő hardveres és szoftveres adapterkártyákkal, megfelelő kommunikációs protokollok támogatással. Ezek között megtalálhatóak olyanok, amelyeknél – akár régiségük, akár a kis méretű felvevőpiacuk okán – piaci megoldások nem vagy alig érhetőek el.

Az egyik, vasúti iparágban régóta használt kommunikációs protokoll az MVB (Multifunction Vehicle Bus). A jelenleg piacon futó egyik Knorr-Bremse vezérlőkártya ezt a protokollt támogatja s ezen keresztül képes a fékvezérlő-elektronika kommunikálni a vonatvezérlő-egységgel, mindezt a központi gerinchálózatra csatlakozva. Ennek megfelelő szintű teszteléséhez és minősítéséhez a fejlesztés során szükséges a hálózat és az azon szereplő egységek szimulálása, amelyhez megfelelő csatolóra van szükség.

A témára jelentkező hallgató feladata egy MVB stack fejlesztése FPGA segítségével. Funkciós besorolását tekintve a kártyának képesnek kell lennie az IEC61375-1 szabvány szerinti MVB Class 4 működésre. Lényeges elem, hogy a ’Message Data’ funkció megvalósítása nem része a feladatnak. A tervezést és az implementációt NI sbRIO platformra kell elvégezni VHDL nyelven (LabView alapszintű ismeret szükséges). Az elkészült modulhoz biztosítania kell egy C/C++ nyelvű API-készletet is.

A feladat tartalmaz irodalomkutatást, ipari környezetben alkalmazott szoftverfejlesztési és rendszertesztelési folyamatok megismerését, továbbá implementációt és tesztelést.