Knorr-Bremse Vasúti Jármű Rendszerek doktorandusz pályázat 2024.05.02.

A Pro Progressio Alapítvány a Knorr-Bremse Vasúti Jármű Rendszerek Hungária Kft. támogatásával pályázatot hirdet a BME Villamosmérnöki és Informatikai Kar hallgatói számára doktoranduszi ösztöndíj elnyerésére.

Az ösztöndíjat azok a doktoranduszok nyerhetik el, akiknek a kutatási témájuk az alább területekhez kötődik:

  • Modern Ethernet technológiák alkalmazási lehetőségeinek vizsgálata valós-idejű, biztonságkritikus rendszerekben

A téma részletes leírása a mellékletben található.

Az ösztöndíj 12 hónapra szól, eredményes munka esetén maximum két alkalommal meghosszabbítható.

Az ösztöndíj összege 200.000 Ft/hó.

Az ösztöndíj odaítéléséről az alapítvány kuratóriuma dönt a vállalat és a kar képviselőiből álló 5 fős szakértői bizottság javaslata alapján.

A pályázat tartalma:

  • a téma megjelölése,
  • szakmai önéletrajz,
  • a témaválasztás motivációja,
  • a korábbi, a témába vágó kutatási eredmények rövid összefoglalása publikációs listával kiegészítve,
  • a pályázó témavezetőjének rövid javaslata.

A pályázatokat 2024. május 2. (péntek) 24.00 óráig kérjük megküldeni az orsolya@vik-dh.bme.hu címre (elektronikus formában).

 

 

Melléklet:

Téma részletes leírása:

Modern Ethernet technológiák alkalmazási lehetőségeinek vizsgálata valós-idejű, biztonságkritikus rendszerekben

A vasúti járművekben gyorsan terjed az Ethernet-alapú kommunikációs megoldások alkalmazása. A vasúti területen jelenleg a standard 100BASE-TX Ethernetet használják 100 Mbps sebességgel, és speciális vasúti protokollok alkalmazásával biztosítják egyes alkalmazásokban az előírásoknak megfelelő valós-idejű és biztonságkritikus működést.

Az elmúlt években ugyanakkor számos olyan új Ethernet megoldás került kidolgozásra és szabványosításra, amelyek kedvezőbb áron, szélesebb alkalmazási körben tennék lehetővé az Ethernet használatát a vasúti rendszerekben. Konkrétan az alábbi technológiák merülnek fel:

  • Single Pair Ethernet (SPE), amely jelentősen egyszerűsíti a kábelezést és csökkeni annak az árát, valamint egyes esetekben új rendszerarchitektúrák, és új Ethernet alkalmazásokat tesz lehetővé. Az alkalmazási területen például felmerül például a 10BASE-T1L/T1S, 100BASE-T1 és 1000BASE-T1 szabványok alkalmazása és szükséges annak a vizsgálata, hogy azok valós képességei milyen mértékben felelnek meg a vasúti alkalmazásoknak, azok speciális kihívásainak.
  • A valós-idejű, biztonságos működést garantáló Time-Sensitive Networking (TSN) vizsgálata vasúti és ahhoz hasonló környezetekben, különös tekintettel a TSN szabvány alapját képző óraszinkronizációs protokollokra. Az óraszinkronizáció működtetése komoly kihívás a vasúti környezetben jellegzetes széles működési hőmérséklet tartomány és erős vibráció miatt.
  • Az SPE és a TSN egyidejű alkalmazásának a kérdései, különös tekintettel az óraszinkronizáció során elérhető pontosságra és az ezzel kapcsolatos nehézségekre a kis sebességű 10BASE-T1L/T1S szabványok esetén.

Az ösztöndíjat elnyerő doktorandusz feladata ezeken a területeken gyakorlathoz közeli kutatást végezni, azokat tudományos fórumokon publikálni, valamint a vizsgált technológiákat és a vizsgálat során elért eredményeket bemutatni a Knorr-Bremse Vasúti Jármű Rendszerek Hungária Kft. a tématerületen dolgozó munkavállalói számára.

A munka során az ösztöndíj elnyerőjének képesnek kell lennie a szükséges prototípus rendszerek hardver és szoftver komponenseinek megvalósítására, és az ahhoz szükséges mérőrendszerek megkonstruálására, hogy a tudományos eredmények valós környezetben is ellenőrzésre és megerősítésre kerüljenek a vasúti területre jellemző mikrokontrolleres végrehajtási környezetben. Ennek megfelelően az Ethernet, TCP/IP és óraszinkronizáció mikrokontrolleres hardver és szoftver megvalósításának előzetes ismerete, ilyen területen végzett kutatási és fejlesztési tevékenység előnyös a pályázat értékelése során.

 

Budapest, 2024.04.29.

Dr. Pakucs János s.k.
a kuratórium elnöke