A Pro Progressio Alapítvány a Knorr-Bremse Vasúti Jármű Rendszerek Hungária Kft. támogatásával pályázatot hirdet a BME Villamosmérnöki és Informatikai Kar hallgatói számára doktoranduszi ösztöndíj elnyerésére.
Az ösztöndíjat azok a doktoranduszok nyerhetik el, akiknek a kutatási témájuk az alább területekhez kötődik:
- Modern Ethernet technológiák alkalmazási lehetőségeinek vizsgálata valós-idejű, biztonságkritikus rendszerekben
A téma részletes leírása a mellékletben található.
Az ösztöndíj 12 hónapra szól, eredményes munka esetén maximum két alkalommal meghosszabbítható.
Az ösztöndíj összege 200.000 Ft/hó.
Az ösztöndíj odaítéléséről az alapítvány kuratóriuma dönt a vállalat és a kar képviselőiből álló 5 fős szakértői bizottság javaslata alapján.
A pályázat tartalma:
- a téma megjelölése,
- szakmai önéletrajz,
- a témaválasztás motivációja,
- a korábbi, a témába vágó kutatási eredmények rövid összefoglalása publikációs listával kiegészítve,
- a pályázó témavezetőjének rövid javaslata.
A pályázatokat 2024. május 2. (péntek) 24.00 óráig kérjük megküldeni az orsolya@vik-dh.bme.hu címre (elektronikus formában).
Melléklet:
Téma részletes leírása:
Modern Ethernet technológiák alkalmazási lehetőségeinek vizsgálata valós-idejű, biztonságkritikus rendszerekben
A vasúti járművekben gyorsan terjed az Ethernet-alapú kommunikációs megoldások alkalmazása. A vasúti területen jelenleg a standard 100BASE-TX Ethernetet használják 100 Mbps sebességgel, és speciális vasúti protokollok alkalmazásával biztosítják egyes alkalmazásokban az előírásoknak megfelelő valós-idejű és biztonságkritikus működést.
Az elmúlt években ugyanakkor számos olyan új Ethernet megoldás került kidolgozásra és szabványosításra, amelyek kedvezőbb áron, szélesebb alkalmazási körben tennék lehetővé az Ethernet használatát a vasúti rendszerekben. Konkrétan az alábbi technológiák merülnek fel:
- Single Pair Ethernet (SPE), amely jelentősen egyszerűsíti a kábelezést és csökkeni annak az árát, valamint egyes esetekben új rendszerarchitektúrák, és új Ethernet alkalmazásokat tesz lehetővé. Az alkalmazási területen például felmerül például a 10BASE-T1L/T1S, 100BASE-T1 és 1000BASE-T1 szabványok alkalmazása és szükséges annak a vizsgálata, hogy azok valós képességei milyen mértékben felelnek meg a vasúti alkalmazásoknak, azok speciális kihívásainak.
- A valós-idejű, biztonságos működést garantáló Time-Sensitive Networking (TSN) vizsgálata vasúti és ahhoz hasonló környezetekben, különös tekintettel a TSN szabvány alapját képző óraszinkronizációs protokollokra. Az óraszinkronizáció működtetése komoly kihívás a vasúti környezetben jellegzetes széles működési hőmérséklet tartomány és erős vibráció miatt.
- Az SPE és a TSN egyidejű alkalmazásának a kérdései, különös tekintettel az óraszinkronizáció során elérhető pontosságra és az ezzel kapcsolatos nehézségekre a kis sebességű 10BASE-T1L/T1S szabványok esetén.
Az ösztöndíjat elnyerő doktorandusz feladata ezeken a területeken gyakorlathoz közeli kutatást végezni, azokat tudományos fórumokon publikálni, valamint a vizsgált technológiákat és a vizsgálat során elért eredményeket bemutatni a Knorr-Bremse Vasúti Jármű Rendszerek Hungária Kft. a tématerületen dolgozó munkavállalói számára.
A munka során az ösztöndíj elnyerőjének képesnek kell lennie a szükséges prototípus rendszerek hardver és szoftver komponenseinek megvalósítására, és az ahhoz szükséges mérőrendszerek megkonstruálására, hogy a tudományos eredmények valós környezetben is ellenőrzésre és megerősítésre kerüljenek a vasúti területre jellemző mikrokontrolleres végrehajtási környezetben. Ennek megfelelően az Ethernet, TCP/IP és óraszinkronizáció mikrokontrolleres hardver és szoftver megvalósításának előzetes ismerete, ilyen területen végzett kutatási és fejlesztési tevékenység előnyös a pályázat értékelése során.
Budapest, 2024.04.29.
Dr. Pakucs János s.k.
a kuratórium elnöke