Gumiabronccsal szerelt kerék hosszirányú dinamikájának szabályozása

A modern járműdinamikai szabályozórendszerek alapját képezik a kerékdinamikai szabályozók, melyek
képesek megfelelően befolyásolni a kerekekre ható fékező vagy hajtónyomaték alakulását. Ez igen fontos,
hiszen a járművek a kerekeken keresztül állnak kapcsolatban az útfelülettel. Hogy minél pontosabb
szabályozás valósulhasson meg, első sorban meg kell ismerni a kereket és a gumiabroncsot leíró modelleket.
A kutatás során egy fizikai gumiabroncsmodellt használtunk fel a vizsgálatokhoz. A dinamikus kefe modell
rugalmas elemekkel közelíti a gumiabroncs szerkezetét. A szabályozás feladatát egy PID szabályozó látta el,
mely esetén az időkésés is figyelembevételre került. Így késleltetett differenciálegyenletek jelentek meg a
modellt leíró differenciálegyenlet-rendszerben. A visszacsatolt rendszer stabilitásvizsgálatához a Dszétválasztás
módszerét és a szemi-diszkretizáció módszerét egyaránt alkalmaztuk. A kutatás eredményeként
megszülettek a kerékből és időkésést tartalmazó szabályozóból álló csatolt dinamikai rendszer stabilitási
határai, illetve megvizsgáltuk a kialakuló bifukációk típusait. A különböző rendszerparaméterek hatását is
meghatároztuk, melynek jelentősége a robosztus stabilitás tekintetében fontos lehet.

Horváth Ádám

2021/ 2/ 25.

Támogató: Knorr-Bremse Fékrendszerek Kft.

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.




Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .