Multiaktuátoros irányítás és integrált laterális-longitudinális referencia tervezés

Jelen kutatói beszámoló a thyssenkrupp doktorandusz pályázattal kapcsolatos, az elmúlt félévben végzett munkámat hivatott összegezni. A pályázat a thyssenkrupp járműirányítással foglalkozó csoportja (Vehicle Motion Control, VMC), valamint a BME-AUT szoros együttműködésével valósul meg. Az együttműködésben az ipari partner biztosítja a kutatás alaptémáját, mely szorosan kapcsolódik a cégben folyó, a csoport által végzett fejlesztésekhez. A téma mellett a kutatást végző számára biztosítja a megfelelő eszközöket: szimulációs környezet, szakmai és technikai támogatás, valamint tesztelési lehetőségek (tesztautó, tesztpálya, tesztsofőr). A tanszék akadémiai oldalról támogatja a kutatás tudományos előmenetelét egy témavezető közreműködésével, valamint biztosítja a publikációs tevékenységhez szükséges anyagi és szakmai támogatást. A beszámolóban az elmúlt félévben végzett két fő feladat kap hangsúlyt: Az első az előző félévben elkezdett munka folytatása volt, melyben egy multiaktuátoros szabályozást valósítottam meg. A feladat lényege az, hogy a járműre, mint alulhatározott rendszerre lehessen alkotni egy olyan metódust, mely meghatározza a négy fékre, két, külön hajtott hátsó kerékre, valamint a kormányra küldött beavatkozó jelet úgy, hogy az a lehető legnagyobb biztonsággal képes legyen követni a referenciapályát. A kidolgozott megoldást valós idejű rendszerben implementáltam, méréseket végeztem vele, hogy publikáció születhessen belőle. A második egy újabb terület feltérképezése volt a korábbi félévekben elért eredményekre épülve. A cél a laterális-longitudinális trajektória tervezés integrált módon történő megvalósítása. A feladat megfogalmazásának sajátossága az, hogy a referencia pályát az eddigiektől eltérően nem középvonalként, hanem egy sávként, a két oldalán található határral definiálva kezeli. Első lépésként egy laterális szabályozás került megvalósításra az ismertetett peremfeltételekkel. A beszámolóban ismertetésre kerülnek a kutatási projekt előzményei, részletezésre kerülnek az elért eredmények, valamint a tevékenységhez köthető publikációs tevékenységek.

Kovács Adorján

2021-08-17

Támogató: thyssenkrupp