Security Chatbot fejlesztése nagyvállalati személyek tudatosítására

Mindennapi életünk elképzelhetetlen lenne számítógépek és internet nélkül. A digitalizáció az üzleti világban is jelen van. Azok a vállalatok, melyek nem képesek lépést tartani a digitalizációval, könnyedén elveszíthetik piaci részesedésüket. A nemzetközi vállalatok nemcsak információtárolásra használják a webet, hanem a különböző távoli termelőegységeik összekapcsolására és a cég pénzügyeinek és mindennapi műveleteinek lebonyolítására is. Ezáltal gyakran érzékeny üzleti titkok is keresztülmennek a világhálón. Az internetes információkezelés egyszerűbbé és hatékonyabbá teszi a vállalatok életét, azonban megvannak a maga hátrányai is. Az egyik legnagyobb veszélye a kiberkockázatnak való kitettség. Ha egy vállalat informatikai hálózatán rendszerhiba hiba lép fel, vagy hackertámadás éri a fogyasztói adatokat kezelő szervert, a céget várhatóan súlyos pénzügyi és veszteségek érik. Ahogy a digitalizáció egyre több teret nyer, az információs technológiai hibák fajtája is gyarapodik. Ma már annyi típusa van a kiberkockázatnak, hogy megfelelő tudatosítás hiányában egy személytől nem várható el a felkészültsége minden lehetséges támadásra. A kiberbiztonság minden ember életét érinti, valahányszor információtechnológiai eszközöket használunk, ideértve az okostelefonokat, a wifi-hálózatokat, a közösségi médiát. Napjainkban a kérdés már nem az, hogy lesz-e kibertámadás, inkább az, hogy mikor és milyen módon következik be. Ez egyéneket, vállalkozásokat, állami hatóságokat egyaránt érint. Ahhoz, hogy elkerüljük az ilyen eseteket, fel kell készíteni mindenkit, különösen a nagyvállalati környezetben dolgozó személyeket a fennálló veszélyekre. Egy könyv, akár e-learning szolgáltatás megfelel az elvárásoknak, hiszen ezek tartalma képes lefedni az átadni kívánt tudást. Hátrányuk viszont, hogy szinte biztosan lesz olyan felmerülő kérdés az egyik tanulóban, amire nem található meg a válasz bennük, illetve egyes kérdésekre a válasz megtalálása nagyon időigényes folyamat lehet. Ezen szempontokat figyelembe véve úgy gondolom, hogy egy csevegő robot jobban képes ellátni a tudatosító eszköz szerepét, mint egy könyv, vagy egy e-learning tananyag, mivel bármely kérdést, bármikor fel tud tenni a felhasználó és rögtön választ is kaphat rá. Ha esetleg mégsem tudott volna reagálni megfelelően a chatbot, akkor tudásbázisa bővítésével a továbbiakban már tudni fog válaszolni ugyan arra, vagy hasonló kérdésre. A projektemben egy olyan fejlesztésben vehetek részt, mely egy ilyen tanításra alkotott chatbotot valósít meg, kihasználva a chatbotok adta lehetőségeket melyek az interaktivitás, eseményvezéreltség, folyamatos elérhetőség és talán a nagyobb motiváló képesség.

Bagó Márton

2022-05-30

Támogató: Quadron Kibervédelmi Kft.