Tube control minimális hangolóparaméterekkel

Jelen kutatói beszámoló a thyssenkrupp doktorandusz pályázattal kapcsolatos, az elmúlt félévben végzett munkámat hivatott összegezni. A pályázat a thyssenkrupp járműirányítással foglalkozó csoportja (Vehicle Motion Control, VMC), valamint a BME-AUT szoros együttműködésével valósul meg. Az együttműködésben az ipari partner biztosítja a kutatás alaptémáját, mely szorosan kapcsolódik a cégben folyó, a csoport által végzett fejlesztésekhez. A téma mellett a kutatást végző számára biztosítja a cég a megfelelő eszközöket: szimulációs környezet, szakmai és technikai támogatás, valamint tesztelési lehetőségek (tesztautó, tesztpálya, tesztsofőr). A tanszék akadémiai oldalról támogatja a kutatás tudományos előmenetelét egy témavezető közreműködésével, valamint biztosítja a publikációs tevékenységhez szükséges anyagi és szakmai támogatást. Az 2021/22-es tanév őszi félévében az előző félévben elkezdett témát vittem tovább, mely célja egy integrált pályatervezési-és követési metódus fejlesztése volt a jármű laterális-longitudinális viselkedésének szabályozására. A megközelítés lényege az, hogy a pályát egy csőként kezeljük, melyet annak középvonalával, valamint a középvonal két oldalán elhelyezkedő határok távolságával adunk meg. Ez a megközelítés lehetőséget biztosít arra, hogy az irányítási stratégia maximalizálni tudja a jármű stabilitását figyelembe véve a zavartatásokat, valamint a dinamikai korlátokat. A megközelítés kialakítása során külön szempont volt az, hogy az elkészült szabályozási metódus minimális hangolóparaméterekkel rendelkezzen, ezáltal képezve hathatós előnyt más hagyományos szabályozási metódusokhoz képest, melyek számos intuitíven hangolandó paraméterrel rendelkeznek. A beszámolóban ismertetésre kerülnek a kutatási projekt előzményei, részletezésre kerülnek az elért eredmények, valamint a tevékenységhez köthető publikációs tevékenységek.

Kovács Adorján

2022-01-19

Támogató: ThyssenKrupp